Bright Future. Ja już grałam, a Ty?

By | września 21, 2015 Leave a Comment

No i stało się … Szalony Generał wcisnął guzik.

Kochacie klimaty Zony? Uwielbiacie Stalkerów, mutanty, chemikalia , walkę o przetrwanie w kanałach? Bright Future, będzie idealnym rozwiązaniem na jesienne wieczory w gronie przyjaciół. Wydawnictwo Ogry Games, które jakiś czas temu debiutowało na rynku grą ( również w moim ulubionych postapokaliptycznych klimatach) Metro2033, prezentuję nam swoje najnowsze dziecko. Polska wersja Bright Future, powstała dzięki akcji na platformie wspieram.to, planszówka oficjalnie trafi na sklepowe półki 21 września br.

Na samym początku, musze zaznaczyć, aby nie oceniać gry po okładce, a raczej pudełku. To niedużej wielkości opakowanie, z przepięknie zaprojektowanymi ilustracjami kryje w sobie trzy tryby gry, jakie mamy do dyspozycji: Podziemna Gorączka, Tunel Władzy oraz Arena. Wewnątrz pudełka znajdziemy masę kart, żetonów odpowiedzialnych za misję, kody czy wyżywienie. Każdy z elementów, został wykonany precyzyjnie, z zachowaniem najmniejszych szczegółów. Najbardziej, moje serducho skradły Karty Bohaterów – skrywają one indywidualne umiejętności, wpływające na przegib rozrywki. Poza dopracowaną oprawa graficzną oraz skrupulatnym opisem, jaki nie raz wywołała uśmiech na twarzach graczy, karty są dwustronne, dzięki czemu dają nam możliwość wyboru płci bohatera. Patrząc się na zdjęcie powyżej, można rzec, że opakowanie wyposażone jest na bogato. Teraz przejdźmy do rozgrywki.

Tryb Pierwszy – Podziemna Gorączka:

Zasady: tryb o charakterze kooperacyjnym, w którym będziemy starać się zatrzymać rozprzestrzeniającą się zarazę. Nasza walka o przetrwanie, ma na celu oczyszczenie Strefy Infekcji ze wszystkich kodów, nim wyginie populacja. Przy każdorazowej rozgrywce, tracimy 1 punkt populacji, za każde 3 punkty kodów. W sytuacji osiągnięcia Żetonu Infekcji – wszyscy umieramy. Aby wygrać, trzeba usunąć wszystkie kody ze Stefy Infekcji.

Przygotowanie i rozgrywka: Po umieszczeniu odpowiedniej planszy na stole, wybieramy stopień trudności rozgrywki: zakażenie, epidemia, zaraza oraz pandemia, następnie układamy odpowiednią ilość Kodów Infekcji w miejscu Strefy Infekcji, za to Żeton Infekcji kładziemy na miejsce startowe nr 12. Tasujemy Karty Kolonii i układamy odpowiednio do zaznaczonych miejsc na planszy ( 4 sztuki). Kolonie, dają nam możliwość odnalezienia lekarza lub mikrobiologa, z pozostałych kart, układamy stosik niedaleko planszy, obok nich układamy również zakryte Karty: Posterunków i Anomalii. Po drugiej stronie( w wyznaczonym miejscu na planszy), układamy sześć Kart Sprzętu – dające nam możliwość, zakupów na bazarze. W odpowiednich miejscach układamy żetony Bohaterów. Każdy z graczy otrzymuje 30 zasobów.

Po ustaleniu, który z graczy zaczyna jako pierwszy, reszta rozgrywki będzie podążać wg. ruchu wskazówek zegara. Każdy z graczy losuję 6 Kart Sprzętu i tutaj uwaga! Każda z kart, jest przypisana do odpowiedniej rasy (ludzkiej, mutantów),jeżeli trafi się nam karta rasy przeciwnej, wówczas możemy ją wymienić w Kolonii. Po losowaniu, każdy z graczy zastanawia się, którą z nich chce zatrzymać – wówczas, musi za nie zapłacić zasobami, resztę odrzuca. Opłacone Karty Sprzętu, umieszczamy w sposób widoczny dla pozostałych graczy. Kolejnym krokiem, jest wybór Bohatera, jego kartę układamy obok sprzętu, a Żeton Bohatera, powinien trafić na planszę.

Przed każdą turą, musimy pamiętać o tasowaniu Kart Tuneli – każdy z graczy losuje dwie, następnie wybiera jedną do rozegrania. Tura każdego z gracza, podzielona została na trzy Fazy: Tunelu, Mapy , Infekcji. O ile wydawać się może, że gra jest totalnie zagmatwana – nic bardziej mylnego, bardzo istotnym faktem, są specjalne karty, na których mamy opisane wszystkie symbole, z jakimi będziemy mieli do czynienia podczas gry plus instrukcja.

Tryb drugi – Tunel Władzy:

Zasady: gracze walczą o wymaganą kombinację kodów, aby móc otworzyć pancerne Drzwi Schronu, znajdujące się w Tunelu Władzy. Ten kto dokona przedsięwzięcia, jako pierwszy – wygrywa. Gracze będą odwiedzać Anomalie, w których znajdą specjalne kody dostępu. Dodatkowo, by móc zdobyć potrzebny sprzęt, zasoby i najemników, każdy z graczy będzie musiał odwiedzać Kolonie i Posterunki. W pełni przygotowany Bohater, będzie mógł zejść w Tunel Władzy i zawalczyć z przeciwnościami.

Przygotowanie i rozgrywka: układamy odpowiednią stronę planszy na stole. Tasujemy Karty Kolonii i układamy na odpowiednim miejscu przy planszy – to samo dotyczy Kart Posterunków i Anomalii. Tak, jak było w poprzedniej rozgrywce, Karty Sprzętu tasujemy i układamy ( 6 sztuk) w wyznaczonym miejscu tworząc Bazar. Resztę zakrytych kart odkładamy na bok. Żetony Kodów należy wymieszać i w pozycji zakrytej utworzyć stos kodów, następnie wylosować z pośród nich trzy i ułożyć na planszy. Każdy z graczy otrzymuje 30 zasobów.

Tura została podzielona na dwie fazy: Faza Tunelu oraz Faza Walki i Handlu. W pierwszej, każdy z graczy wybiera Kartę Tunelu. W kolejnych fazach, wg kolejności rozłożonych Żetonów Bohaterów, gracze deklarują akcje PvP, następnie rozgrywają właściwe lokacje. Po rozegraniu lokacji, usuwamy z planszy wszystkie Żetony Bohaterów.

Tutaj, również nie ma co się co martwić o zasady rozgrywki, tak jak wspominałam wcześniej, instrukcja załączona do planszówki, jest bardzo przejrzysta, czytelna i objaśnia nam najdrobniejsze szczegóły. Trzeba dodać, że istnieje opcja modyfikacji zasad w rozgrywce Tunel Władzy, dzięki czemu istnieje możliwość rozgrywki jednoosobowej. Rozgrywka oferuję nam również, wybór stopnia trudności.

Tryb trzeci – Arena:

Zasady: ostatni tryb, oferuję nam karciankę. Celem rozgrywki, jest pozostanie przy życiu i utrzymanie jak największej ilości zasobów. Ten, kto jako pierwszy utraci je wszystkie – przegrywa.

Przygotowanie i rozgrywka: po przetasowaniu, rozdajemy po 6 kart Sprzętu oraz 20 zasobów każdemu z graczy. Trzeba pamiętać, że Arena przeznaczona jest dla dwóch graczy. Gracze wybierają, który jako pierwszy rozpoczyna grę, określają swoją rasę ( ludzka/mutant) po zajrzeniu w karty i zaczynają pierwszą turę. Każda z tur, oferuję 3 punkty jakie można wybrać do realizacji : pobrać wierzchnią kartę, zagrać Kartą Sprzętu czy zadeklarować atak jedną z dostępnych broni. Karty przeznaczone do obrony i ataku stają się nieaktywne. Tutaj istotnym elementem, są symbole jakie znajdują się na kartach.

Bright Future, to zupełnie nowy wymiar planszówek, jest niczym świeży powiew powietrza w zatęchłym pomieszczeniu. Mimo renesansu, jaki przechodzi od jakiegoś czasu rynek gier planszowych, Bright Future zasługuję na oddzielną koronę. Ilość elementów oferowanych w grze, możliwość wyboru stopnia trudności oraz trzy tryby rozgrywek, zaskoczą pozytywnie i nie pozwolą zanudzić nie jednego gracza. Tym co powinno zwrócić waszą uwagę, są wprowadzenia znajdujące się w instrukcji. Każde z nich niczym scenariusz, indywidualny dla każdego trybu staje się kluczowym scenariuszem dla graczy. Na oklaski zasługuję Nikola Yordanov oraz Georgi Yanachkov – dwójka ludzi, dzięki których ilustracje wprowadzą w mroczny klimat postapo.

Bright Future, to gra na którą czekałam od kilku miesięcy, dlatego ogromnie się cieszę i dziękuję w tym momencie ekipie Ogry Games za możliwość otrzymania egzemplarza recenzenckiego.

Zaufajcie mi i sięgnijcie po te niepozorne swoją wielkością opakowanie, a jesienne wieczory, zaprezentują Wam zupełnie innych wymiar.

Gorąco polecam!

Liczba graczy: 1-5 osób

Czas gry: ok.120 minut

Dopuszczalny wiek gracza: od 12 lat

W pudełku:

12 Dwustronnch Kart Bohaterów

6 kart Ludzi i 6 kart Mutantów

48 Kart Sprzętu

24 karty broni

24 karty pancerza

36 Kart Lokacji

16 Kart Tuneli

16 Kart Mapy

106 żetonów

Instrukcja
Nowszy post Starszy post Strona główna